Onderzoek

In de onderbouw van de VWO-afdeling van het Connectcollege in Echt is een groep van 55 leraren dit schooljaar gestart met een andere aanpak en organisatie van hun lessen. Meer vraag- en leerling gestuurd werken, andere organisatie van lessen en curricula, andere rol voor leraren en leerlingen, etc. Het zijn de eerste ontwikkelingen in het persoonlijk maken van het onderwijs op deze vo-school, waar ze in 2015 schoolbreed een aantal stevige stappen in gezet zullen hebben. Op deze school hebben ze belangrijke vragen rondom de nieuwe aanpak en daarom is besloten m.b.v. wetenschappelijk onderzoek antwoord te zoeken op deze vragen:

1.Welke verwachtingen en motieven liggen bij leraren en directie ten grondslag aan de invulling van deze nieuwe manier van werken?
2.Op welke wijze geven leraren in de praktijk invulling aan de nieuwe werkwijze?
3.Welke opbrengsten levert deze nieuwe werkwijze op voor onze leerlingen?

Het onderzoek moet kennis opleveren over het persoonlijk maken van het onderwijs, welke competenties van leraren daarin van belang zijn en in welke mate er opbrengsten voor leerlingen zijn die verder gaan dan de prestaties die nu van hen verwacht worden.

Het bijzondere aan dit onderzoek is dat Connect het uitvoert in samenwerking met de belangrijkste lerarenopleider in zijn regio (Fontys Lerarenopleiding Sittard). De derde- en vierdejaars studenten van de lerarenopleiding zullen onder wetenschappelijke leiding en supervisie van de Technische Universiteit Eindhoven het onderzoek uitvoeren. Zij gaan de leraren observeren en verzamelen en analyseren de data. Samen met Fontys kiest Connect voor deze vorm, omdat hierdoor aankomende leraren in hun stagepraktijk indringend in aanraking komen met de veranderende rol van leraren in het persoonlijk maken van onderwijs. De kennis die dat oplevert kan vervolgens onderdeel worden van de opleiding van nieuwe leraren. Zo wordt een natuurlijke verbinding gelegd tussen de ontwikkelingen in de school en de consequenties hiervan op het opleiden van nieuwe leraren.
De resultaten komen einde dit schooljaar beschikbaar en zullen uiteraard publiek gemaakt en gedeeld gaan worden.

Binnenkort komen we op dit blog terug op de wijze waarop ook de TalentenAcademie van SVO|PL met partners aan soortgelijk praktijkonderzoek gaat doen.

1 opmerking:

  1. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek...zijn deze ok publiek gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen